5.11.2003
Den po otevření
lounského Vrchlického divadla bude vzpomínat naše prvá scéna své
120.výročí od znovuotevření. Naši přátelé v Řevničově uveřejnili na
svých stránkách hezkou připomínku i se vztahem ke svému regionu. S
jejich svolením vám ji předkládám.
Národní divadlo
Rok 2003 je významný v dějinách českého divadla. 18. listopadu to bude 120 let od znovu otevření Národního divadla v Praze.
Kulturnost a
vzdělanost národa má mnohá kriteria. Jedním z nich je činnost a
návštěvnost divadel. Divadlo dávalo a dává sílu k životu v dobách
těžkých a zlých, povzbudí ducha, obveselí mysl.
Pojďme se tedy, alespoň v mysli, podívat, jak naše Národní divadlo vznikalo, oprašme jména polozapomenutá v této hektické době.
Jedním z propagátorů stavby byl Karel Frič. V jeho prohlášení čteme:
Stavme divadlo Národní
pro náš národ, pro naše děti
a pro děti našich dětí.
Dokažme jim, že jsme dalecí
jakéhokoliv sobectví,
na ně pamatovali,
a oni žehnati
budou nám.
Ke stavbě Národního
divadla vedla dlouhá cesta. Byl vytvořen Sbor, který se stavbou
zabýval. Ten musel překonat mnoho překážek.. Téměř po dvaceti letech
úspěšného i méně úspěšného organizování sbírek, přikročili ke
konkrétnímu činu a to položení základního kamene.
Týden před kladením základního kamene se konal tábor lidu na hoře Říp.
Dr.
Heller tuto událost popisuje v knížce Jubileum velké doby. Píše: Dvacet
tisíc diváků sledovalo , jak byl naložen základní kámen pro Národní
divadlo na mohutný, národními barvami vyzdobený vůz.
Na kameni byl nápis – Z Řípu Čech svůj domov vzal, na Bílé hoře dokonal, v matičce Praze z mrtvých vstal.
Cestou
ho provázel velký průvod lidí a na noc byl umístěn ve Veltrusích
v hostinci. Druhý den byl stejně slavnostní jako ten předcházející. Při
vjezdu do Prahy zazněly salvy z hmoždířů.
V Karlíně se přidala
delegace, která vezla kámen ze Žižkova. Na něm byl nápis – Nejmladšímu
strážci národa, nejstarší strážce z Prahy.
15. května, den před
slavností, přijíždí do Prahy mnoho zvláštních vlaků, aby i obyvatelé
venkova a Moravy měly možnost se této velkolepé akce zúčastnit.
16.
května se sešlo na prostranství u Invalidovny dvě stě tisíc lidí, aby
se zde seřadili do průvodu. V devět hodin vyšel průvod směrem k Vltavě.
Na staveništi Národního divadla již byly připraveny základní kameny
z Řípu, Blaníku, Radhoště, Trocnova, Žižkova, Hostýna a z Práchně,
rodiště Husova. Do jednoho z kamene vyhloubili místo pro kovovou
skříňku, do níž vložili členové výboru zakládající listinu. K uložení
základního kamene sloužily zednická lžíce a stříbrné kladívko. Zednická
lžíce měla lipové držadlo vyzdobené znaky českých zemí a byla vyrobena
podle nákresu architekta Josefa Zítka.
První přistoupil k základnímu
kameni František Palacký a po něm ještě dalších dvacet tři mužů. Mezi
nimi byl i J.E.Purkyně, Jiří Kolár, Bedřich Smetana a Josef Zítek.
Do
základního kamene Národního divadla daroval František Stulík
z Budějovic tři paměti na M.J.Husa, jež sám si v Kostnici opatřil a o
jejíž pravosti nelze pochybovat. Byl to kousek z kamene, jez sloužil
Husovi za sedátko v klášterním žaláři v Kostnici, kousek kamenu na
kterém stál Hus v kostnickém hlavním chrámu, a kousek malty z komory,
v níž Hus strávil poslední noc před svým upálením.
Po odpolední slavnosti se konala na Letné lidová veselice. Večer byl zakončen slavnostním představením v Novoměstském divadle.
K definitivnímu
otevření Národního divadla, plánovaného na 11. září 1881, však nedošlo,
protože 12. srpna téhož roku – údajně pro neopatrnost dvou klempířských
dělníků – vyhořelo. Ráno na místě, kde stálo vyšperkované divadlo, byly
trosky, z nichž se ještě do večera valily oblaka dýmu. Mezi holými zdmi
trčícími k nebi ležela obrovská hromada přelámaného a zohýbaného železa
a ohořelých trámů. Jeviště i hlediště bylo zcela zničeno. Jen královská
lože zůstala zčásti zachovalá. Obrazy Hinaisovy a Liškovy byly včas
vyneseny. Zato z budoáru někdo vyřízl asi dva metry dlouhý kus žluté
hedvábné tapety. Foaery neutrpěly žádné škody, dekorace k Libuši byla
zcela zničena. Galerie se zřítily do hlediště, tu a tam vyčnívaly ze
zdí zohýbané železné traverzy.Lustr se stropem propadl. Ze šatny se
podařilo vyklidit kostýmy, ale velká zásoba sametu, hedvábí a dalších
látek byla zničena. Hudební nástroje zůstaly vesměs zachovány a
partitury nových původních oper v okamžiku největšího nebezpečí
zachránil Adolf Čech. Požár se stal středem pozornosti ve všech
vrstvách. Ještě v noci přijížděly do Prahy vlaky plné venkovanů.
Divadlo ještě hořelo, plameny šlehaly, a lidé spontánně, sami od sebe zahájili sbírky na nové Národní divadlo.
V
dubnu 1882 přijal nabídku výboru Zítkův nejbližší spolupracovník Josef
Schulz. 9. května předložil rekonstrukční plány a 6. září definitivní,
které 13.11. schválilo místodržitelství. Josef Schulz plně respektoval
Zítkovu architekturu. Odstranil nedostatky, vytvořil zázemí scény,
upravil železné konstrukce balkonů a galerií.Železnou konstrukcí zvýšil
odolnost střechy proti požáru. Zmodernizoval ventilaci a topení,
vyměnil dřevěné jevištní zařízení za železné, zavedl elektrické
osvětlení. Národní divadlo bylo čtvrté v Evropě, které se mohlo tímto
zařízením pochlubit. Ženíškovu oponu vystřídala opona Hynaisova.
Termín
slavnostního otevření Národního divadla nebyl dlouho známý. Z tohoto
důvodu i z důvodů finančních a ubytovacích, bylo upuštěno od průvodu.
K zářijovému otevření se chystala lidová slavnost na Střeleckém a
Žofínském ostrově. A jak se termín blížil k podzimu s nestálým počasím,
bylo upuštěno i od této slavnosti. Noviny byly plny zpráv,
provolání,informací i inzerátů týkajících se očekávané události.
Riegrova snaha otevřít Národní divadlo v plném lesku za reprezentace císařského domu a vedoucích vládních kruhů se nenaplnilo.
Jak tedy otevření Národního divadla proběhlo?
V
neděli 18. 11.1883 byly ulice v Praze slavnostně osvětleny od časného
rána do jedné hodiny v noci. Na Václavském náměstí vlály prapory
v národních barvách a Ferdinandova třída i Ferdinandovo nábřeží byly
osvětleny elektrickým světlem.
Nesmírná záře vítala na představení
Smetanovy Libuše své hosty z Čech, Moravy , Slezska, Ruska, Polska,
Srbska, Slovinska a dalších zemí. Konečně tedy v cíli.
Praha dostává další ze svých monumentů – Národní divadlo.
Poznámka: I když se
nekonaly oslavy tak jak je organizátoři stavby předpokládali, konala se
zvláštní akce, která asi bude mít na světě stěží obdoby. Ne sbor, ale
už správa divadla dala do předprodeje poukázky na rezervaci lístků a
vyjednala na ředitelství drah cesty divadelních vlaků za sníženou cenu.
Tak bylo možné i lidem z venkova dostat se výhodně do svého Národního
divadla.
Národní divadlo – díl II. vedoucí činovníci do roku 1945
Otevřením
Národního divadla dostala Praha svůj kulturní stánek. Bez herců,
režisérů a ostatního personálu by to ale byla jen prázdná budova.
Podívejme se tedy, kdo naplňoval divadlo svým uměním, kdo šířil slávu
českého herectví.
Rozdělme si léta podle osobností, které stály v popředí a tím určovali cestu vývoje.
První
období je spjato se jménem Adolfa Čecha. Byl to žák Bedřicha Smetany.
To on pozval do Prahy umělce z Itálie, Polska a Německa. Za jeho
činnosti přijíždí do Národního divadla P.I.Čajkovský, aby zde dirigoval
premiéru své opery Eugen Oněgin.
V dalším údobí vedl Národní divadlo
F.A.Šubert, který si pozval ke spolupráci mimo jiné i Zdeňka Fibicha.
Spolu vytvořili nový repertoár a obsadili ho novými herci. Také
Ladislav Stroupežnický zde uvádí svou hru Naši furianti, ke které
navrhl dekoraci Mikoláš Aleš.
Dalšími vedoucími osobnostmi byli šéf
opery Karel Kovařovic a šéf činohry Jaroslav Kvapil. Ti otevřeli cestu
Janáčkově tvorbě, uvedením opery Její pastorkyňa. Za jejich vedení
hostovala v Národním divadle Ema Destinová, právě v době ustanovení ČR:
1.1.1921
je jmenován šéfem činohry K.H.Hilar. Ten se opírá o tři režiséry,
z nichž každý je jedinečný a přináší na scénu Národního divadla své
pojetí práce. Je to Vojta Novák, Jiří Frejka a Karel Dostál.
Po
smrti K.Kovařovice nastává v opeře tak zvané období Odstrčilovo. Cílem
tohoto šéfa bylo dosáhnout umělecké celistvosti operního představení.
V klasické hudbě se věnoval především své lásce – Mozartovi.
Posledním z tvůrců našeho vyprávění byl Václav Talich. Jeho touhou bylo vést soubor k vysokému mistrovství.
Nelze
postihnout všechny události a jména spojená s činností Národního
divadla. Jistě jsme mnohé vynechali, ale čtenáři si určitě najdou cestu
k této národní kulturní památce a k osudu lidí, kteří toto divadlo
vytvářeli a vytváří.
My se ale budeme věnovat umělcům, kteří jsou spjati s naším krajem.
Čtenáři
nám to jistě odpustí. Vždyť soubor Národního divadla je složen
především z talentovaných umělců, a proto bychom se rádi pochlubili
umělci, kteří vzešli z našich končin.
Jana Boušková narozena 8.5.1945 Kladno – herečka
Sestra
Evy Bouškové. Byla manželkou Petra Svojtky. Konzervatoř v Praze
absolvovala v roce 1975. Již během studia hostovala v Národním divadle,
kde je od 1.9.1975 v angažmá. Zvláštní osobitost dodává jejímu herectví
výrazná tvář,
Robert Brock narozen 27.5.1905 Rakovník – dirigent
Po
maturitě na reálce v Rakovníku studoval dirigování na Konzervatoři
Praha a na mistrovské škole Václava Talicha. Po absolvování odchází do
zahraničí. Během nacistické okupace byl perzekuován. Od ledna do května
1945 vězněn v Terezíně. Členem Národního divadla byl do roku 1972, ale
od roku 1968 byl v zahraničí.
Patřil k výrazným dirigentským
osobnostem českého operního života po roce 1945. Své všestranné
schopnosti zasvětil interpretaci stěžejních děl českého i světového
repertoáru.
Emil Burián narozen 12.12.1876 Rakovníku – zpěvák
Mladší
bratr zpěváka Národního divadla Karla Buriana, otec režiséra a
hudebního skladatele E.F.Buriana. Divadelní dráhu nastoupil v době
velkých úspěchů svého bratra Karla. Byl často s ním srovnáván a to ho
roztrpčovalo. Dostával také menší role, i když míra talentu byla stejně
velká jako u Karla. Měl však senzitivní povahu, často vyvolával
neshody, a proto několikrát Národní divadlo opustil a zpíval
v zahraničí. V roce 1900 se do Národního divadla vrátil a spolu
s bratrem Karlem, Emou Destinovou a Mařákem se stal spoluzakladatelem
moderní české pěvecké tradice.
Karel Burian narozen 12.1.1870 v Rousínově u Rakovníka - zpěvák
Bratr
Emila Buriana, strýc E.F.Buriana. Začal studovat na reálce v Rakovníku
a po přestěhování rodiny do Prahy , pokračoval na klasickém gymnáziu.
Po maturitě navštěvoval Právnickou fakultu UK a zároveň se věnoval
soukromému zpěvu. Ucházel se o členství v Národním divadle, byl však
odmítnut, a proto odchází do zahraničí. Působí v Talinu, v Lipsku,
v Kolíně nad Rýnem, v Hamburku. 1.7.1900 je konečně angažován do
Národního divadla jako sólista. Po krátkém působení v Národním divadle
opět odjíždí do světa. Byl typem všestranného zpěváka. Vládl silným
hlasem širokého rozsahu. Pronikl do všech reprodukčních slohů a
spolupracoval s předními světovými dirigenty. Překládal libreta a
písňové texty.
Kašpar Horlivý narozen 16.9.1839 Zvoleněves u Kladna – zpěvák
Po
ukončení studií v Praze odešel jako chorálový zpěvák do chorvatského
Záhřebu. O přijetí do Prozatimního divadla se ucházel, ale byl přijat
až 1.4.1864. Po dvou letech odchází do opery v Opavě. Navrací se zpět
do Prahy, aby se stal choralistou v chrámu sv. Víta a později učí zpěvu
na reálném gymnáziu na Malé Straně. Údajně se uplatnil i na pražské
varhanické škole, kde prý byl učitelem J.B.Foerstra a Leoše Janáčka.
Josef Chaloupka narozen 8.2.1932 MaléKyšice u Kladna – dirigent
Vystudoval
gymnázium v Kladně a na Konzervatoři Praha skladbu u E. Hlobila. Jako
všestrannému dirigentu mu bylo svěřeno dirigování všech žánrů. Udržoval
vysoký standard reprodukce operních a baletních děl v Národním divadle.
Marie Kremerová narozena 29.12.1940 Louny – zpěvačka
Po
maturitě na jedenáctileté střední škole studuje zpěv na Konzervatoři
v Praze u profesorky Chalabalové. Po absolvování byla angažována do
Laterny magiky a pak odchází do divadla v Liberci. Členkou Národního
divadla je od 1.8.1979. Má průbojný kovově znějící soprán. V hereckém
projevu má sklon k patosu a výrazně dramatickým gestům.
Josef Křikava narozen 23.5.1895 Rakovník – zpěvák
Vyučil
se strojním zámečníkem, později pracoval jako úředník v Praze. Zpěv se
učil u Emila Buriana. Působil ve Východočeském divadle, v divadle
v Olomouci a v Plzni. Nejvýraznějším obdobím jeho života bylo působení
v Olomouci. Po přijetí do Národního divadla vyniká jako revírník v
Janáčkově opeře Liška Bystrouška.
Jiří Pauer narozen 22.2.1919 Libušín u Kladna – šéf opery a umělecký ředitel Národního divadla
Pocházel z hornické
rodiny. Vystudoval učitelský ústav na Kladně a učil na národních
školách. Později studoval harmonii a instrumentaci, pak Konzervatoř
Praha, kompozici absolvoval u P. Bořkovce. Jeho skladatelská tvorba
zahrnuje široký okruh žánrů. Komponuje díla komorní, symfonická,
písňová, kantátová a hudebně dramatická.
Karel Průša narozen 5.1.1931 Pchery u Kladna – zpěvák
Studoval
zpěv na Konzervatoři Praha, nejprve u H.Vávry, později u Z. Otavy.
V roce 1951 koncertoval v Ostravě, kde ho slyšel dirigent Vašata a
angažoval ho do Státního divadla v Ostravě. Členem Národního divadla je
od roku 1978. Je sólistou s měkkým, tvárným a zvučným hlasem velikého
tónového rozsahu a srozumitelnou dikcí. Věnuje se i oratorní tvorbě. Se
souborem Národního divadla vystupoval i v Bulharsku a Nizozemí.
Irma Reichová narozena 14.3.1859 Křivoklát – zpěvačka
Zpěv
studovala v Pivodově pěvecké škole, kterou ukončila v roce 1879. Pak
zpívala v Teplicích a do Prozatimního divadla byla přijata v roce 1880,
odkud přešla do Národního divadla. Na jaře 1883 odjíždí do Itálie,
naučila se italsky a orientovala se na italskou operu, v níž vynikala.
Později se přestěhovala do Budapešti, kde hrála až do roku 1927.
Olga Sheinpflugová narozena 3.12.1902 Slaný – herečka
Začala
hrát v ochotnických divadlech a v roce 1929 začala působit v Národním
divadle. Vyšla z Borovy školy, vyžadující maximální divadelnost,
citovou i technickou dokonalost. Uměla zahrát role široké škály. Byla
manželkou spisovatele Karla Čapka.
Václav Svoboda narozen 9.9.1828 v Chrášťanech u Unhoště – herec, režisér a divadelní ředitel
Nejprve
byl sboristou Státního divadla o rok později členem české činohry. Ze
Státního divadla přešel do Prozatimního divadla, pak si zakládá menší
divadelní společnost, která putovala po moravských městech. Hrál řadu
menších rolí jak i českých, tak i v cizím repertoáru.
Josef Urban narozen 1907 Unhošť – ředitel Národního divadla
Po studiu na Právnické fakultě UK působí jako právník v průmyslu. Po pěveckém vyškolení se věnoval písňové tvorbě, interpretoval především lidové písně.
Od 1.1.1965 do 31.1.1970 byl ředitelem Národního divadla.
Zabylová Zdeňka narozena 7.8.1903 Středokluky – tanečnice a choreografka
Navštěvovala
baletní školu choreografa A. Bergra. OD roku 1920 sólová tanečnice
Národního divadla. V roce 1955 odchází do důchodu a působí jako
učitelka tance. Vychovala řadu významných tanečnic.
Z výčtu umělců je
patrno, že se v našem kraji rodí velice talentovaní umělci, kteří šíří
slávu českého divadla v té nejkrásnější a nejprestižnější scéně našeho
státu.
Je naším přáním, aby tomu bylo tak i v budoucnu.
Více od našich přátek si můžete přečíst zde : Řevničov - Mikroregion Novostrašecko
Miroslav Blažek
|