K mým loňským kulatinám (70) jsem od svých dětí dostal poukaz na zájezd na Formuli 1. Sport, o který se zajímám od 60. let a vždy jsem toužil alespoň jeden závod navštívit.
Motoristických závodů u nás jsem od poloviny 70. do začátku 90. let viděl desítky (Most, PD Slaný, Raná, Ředhošť, Brno,...), na mnoha jsem se podílel pořadatelsky a několik i "řediteloval". A hlavně všude jsem fotil, těch snímků a diapozitivů mám plnou skříň. Ale za hranice jsem se nikdy nedostal a na Formuli 1 již vůbec ne. Proto mi dárek od dětí moc potěšil. Vybrali závod na Hockenheimringu v Německu, který se jel 28. července 2019.
Termín se přiblížil, odpoledne jsme se vrátili z Broumovska a večer nás s Mirkem, který mne doprovázel, odvezla Hanka do Prahy. Naše průvodkyně nás Na Florenci usadila do dvoupatrového autobusu, pro nás bylo místo v patře, přímo u čelního skla. Krásný výhled, jen pro nohy míň místa. Vyrazili jsme směrem na západ a po zastávkách na Rozvadově a ráno kousek před cílem (u leteckého muzea Sinsheim) jsme po 7. hodině zaparkovali v Hockenheimu. Prošli jsme městem a před osmou již byli v prostoru známého okruhu.
Shlédli jsme mnoho zajímavých atrakcí a desítky stánků s krásnými, ale pro nás drahými předměty všech týmů F1. Vystaveno bylo vše, od samolepek a přívěstků, přes trika a košile, až po kombinézy, podobných těm, které nosí idoly mnoha fandů. Dali jsme si pivo, prošli tunelem pod tratí na tzv. stadion a před devátou usedli na svá místa v prvých řadách tribuny C.
Blízko u trati, ale před námi byl trojnásobný bezpečnostní plot. Chtělo to asi sedět o pár řad výše, já jsem focení vyřešil tak, že jsem většinu času stál nahoře za poslední řadou (o 30 m dál od trati).
Půl desáté a startuje prvý závod doprovodného programu, Renault Clio Cup Central Europe. Během závodu jsme zjistili, že mimo Němců, Poláků, Rakušáků, Litevců zde jezdí i Tomáš Pekař v českém týmu Carpek Service a nevede si špatně - po 4 závodech (8 jízdách) je druhý v celkovém pořadí. I zde, v pěkném bojovém závodě, dojel na druhém místě.
Po plecháčích přišly formule, konkrétně ADAC Formule 4. Opět pěkný dravý závod s několika havariemi a výjezdy Safety Caru. I zde jezdí v US týmu český jezdec, patnáctiletý Roman Staněk (st. č. 7). V jízdě, které jsme byli svědky, dojel na pěkném 5. místě, v celkovém pořadí je osmý.
Třetím, poledním závodem, byl Porsche Supercup, krásná "liberecká" auta. Zde žádný Čech nestartuje, ve startovní listině jsou jezdci ze všech koutů světa. Závody se jezdí v Evropě, ale i v Mexiku. Silná auta se svými jezdci se do sebe "zakousla", ale po chvíli začalo pršet a s mokrou tratí přicházely havárie. Vyjel Safety Car a po 7. kole byl závod ukončen. V tu chvíli byl v čele modrý vůz číslo 3 a vitězem byl vyhlášen Holanďan Dylan Pereira.
V dešti ještě předvedl tři ukázkové okruhy syn Michaela Schumachera, mladý Mick Schumacher ve Ferari, s kterým jezdil jeho otec. Následovala delší pauza před hlavním závodem, ve kterém sklidily ovace oranžové uklízecí vozy od oranžových holandských diváků. A těch bylo na okruhu snad více než domácích Němců.
FOTO Na F1, Hockenheimring
Bylo půl druhé a začalo slavnostní zahájení hlavního závodu F1. Na korbách nákladních Mercedesů pozdravili diváky VIP hosté a pořadatelé. Za nimi jela šňůra krásných veteránských automobilů, ze kterých zdravili jezdci Formule 1. Na trať se vydal pestrobarevný průvod ve stylu karnevalu, nebo snad starých germánských tradic. Účastníci v různých, až hrůzných maskách, vezli bubny a nesli dechové nástroje, na které vyhrávali pochodové melodie.
Asi to tak má být. Po skončení jsme zaslechli v reproduktorech zpívanou německou hymnu z prostoru startu. V půl třetí začali po mokré trati kroužit jezdci deseti týmů Formule 1. Za koly jim odstřikovaly gejzíry vody. Z těchto důvodů byl v 15:10 hodin odstartován vlastní závod F1 za Safety Carem. Komisaři po třech kolech usoudili, že je možné realizovat ostrý start z pozic, ustanovených v kvalifikaci. Tak byl v 15:20 na mokré trati ostře závod odstartován na zkrácených 64 okruhů. Jak asi víte Vettel startoval pro technické problémy v kvalifikaci z posledního 20. místa a začal se probíjet dopředu až na 13. místo, Leclerc se z 10. místa na startu dostal na pěkné 6. místo.
Na mokré trati někteří jezdci havarovali a vyjel opět Safety car. Mnozí toho využili k výměně pneumatik. V 10. kole to vypadalo na obvyklý průběh závodu, v čele jezdci Mercedesu s Verstapenem. Odešli jsme s Mirkem na WC a kávu a jaké bylo naše překvapení po návratu. Pořadí se měnilo. Po výměně pneumatik havaroval a odstoupil Leclerc, Hamilton se po havárii propadl na 14. místo. V čele se střídali jezdci dle časů výměny pneumatik, z favoritů zde zůstali Verstapen a Botas. Další déšť, další havárie a další SC. Pořadí se stále měnilo a Vettel se probíjel dopředu.
Devět kol před cílem vedl Verstapen před Kvyatem, Strollem, Botasem, Sainzem a Vettlem. Hamilton byl opět mimo trať a spadl až na 11. místo ze 14 jedoucích jezdců. Po havárii a odstoupení Botase opět vyjel SC a po následném startu nebyl pro Vettela žádný problém ve vzniklém vláčku předjet slabší jezdce a získat úžasné 2. místo v závodě za vítězným Verstapenem. Němci v ochozech štěstím šíleli.
Třetí skončil Rus Kvyat. Mnozí diváci, hlavně ti oranžoví, po projetí děkujících vítězů vtrhli na trať a běželi na vyhlášení výsledků. My spořádaně vyšli po určených cestách a zamířili k autobusu.
Odjezd byl určen na 18. hodinu, jeden účastník však zabloudil, zneschopnil mobil a dorazil o půl hodiny později. Neva, míříme domů. Prvé km hodně pomalu ve frontách po celé silnici. Německá policie udělal skvělou věc, zjednosměrnila všechny výjezdy z Hockenheimu směrem ven a městečko se poměrně rychle vyprazdňovalo. Cestou opět zastávky "u letadel" a na Rozvadově a po půl druhé jsme byli v Praze, kde na nás čekal Petr. Ještě na Peruci malý problém se "ztracenými" klíči, ale po 3. hodině jsem již mohl unaven, ale velmi spokojen ulehnout do své postele.
FOTO Formula 1, Hockenheimring
|