iPeruc.cz

PLAZÍKOVY FOTO GALERIE
Rajče
Rajče02
(doprovodná a starší alba)
Rajče historie

Radek Kučea
Galerie u Plazíka

31. 8. - 3. 11. 2024
Výstava fotografií lounského autora, který si zamiloval pohled na svět skrz hledáček fotoaparátu.
Vernisáž výstavy 31. 8. 2024 v 15 hod.
Otevřeno so, ne, sv od 10 do 17 hod.

Ohlédnutí 2008 - 2023
M. P. Blažek

Muzeum české vesnice

13.4. - 28.10.2024

Výstava fotografií  M. P. Blažka - výběr z posledních třech výstav v Galerii u Plazíka a dalších fotoprací

Jako zrcadlo
Kateřina Nováková
Galerie U kozorožce

20.4. - 28.10.2024

Galerie U kozorožce a autorka si vás dovolují pozvat na výstavu obrazů.

Josef Dvořák

s deskovkami

11.11.2024
16:30 - 18:00 hod.

Příjemný odpoledne u deskových a karetních her.

Vánoční tvoření
16.11.2024
14:00 hod.

Knihovna a R&DF vás zvou na tvoření vánočních ozdob, svícnů, dekorací a dalšího.

Recykliteratura
Města a obce čtou

2.12.2024
17:00 hod.

Kreativní dílna s lektorkou Karolínou Homonai.

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Kino Peruc

Světýlka
Pátek 25. 10. 2024
19:00 hod.

Světýlka jsou přesně a citlivě poskládanou mozaikou rozhodujícího dne v životě dítěte, který boří dětské jistoty a říká – jsi člověk ohrožený samotou. Ty a tví lidé, každý z nich. Právě do takového letního dne se Amálka probudí, do světa, který dosud nic neohrožovalo a který sdílí s kocourem, rodiči, dědou a babičkou. A měl by být den s drobnými zádrhely a drobnými radostmi jako každý jiný. Ale nebude. Odněkud se tu vzal nepokoj, který trucuje a nechce si hrát. Drama / Česko, Slovensko, 2024, 78 min.
Mládeži přístupný

Vstupné 100 Kč

_:_:_:_:_

Za Dubem
KAVÁRNA
Serzona skončila.
UBYTOVÁNÍ

Celoročně
Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny
mob. 777 066 738

Muzeum české vesnice
Peruc - zámecký park

Informační středisko
13.4. - 28.10.2024
Otevřeno: úterý - neděle 10:00 - 12:00
a 12:30 - 16:30 hodin
V říjnu je otevřeno pouze o víkendech.

Vstupné dospělí 40 Kč,
děti od 6 do 15 let a senioři 30 Kč
Tradiční výstavní prostory doplněné o výstavu v podkroví.

Zámek Pátek

- zámecký park
Otevřena v sezóně
červen - září, úterý - neděle 10.00 - 18.00 h.,
květen a říjen, pátek - neděle 10.00 - 18.00 h.

Hudba ve Smolnici
Smolnice
PLAKÁTEK 2024

You are here: Hlavní strana arrow Volby arrow Naučná stezka Perucko 1
Naučná stezka Perucko 1
Napsal Plazík st.
Středa, 26 únor 2014
  Pro návštěvníky Peruce, ale i pro místní zájemce, pořípadě i pro ty, co se na Peruc nedostanou, zde začnu uveřejňovat popis Naučné stezky Perucko. Tu z iniciativy pana Zdeňka Plachého a za velké zásluhy paní Heleny Halamové zřídil Městys Peruc za podpory Klubu českých turistů.

Active Image

PANEL ČÍSLO 1

1.1 Naučná stezka Perucko – základní informace

Městys Peruc, jako zřizovatel, se rozhodl prostřednictvím této naučné stezky za podpory Klubu českých turistů přiblížit všem zájemcům a široké turistické veřejnosti historii a současnost své krásné obce a jejího okolí. Témata stezky jsou zaměřena jak na vývoj architektury v obci, tak i na historické a přírodní  zajímavosti.
Celá naučná stezka má 20 zastávek a je dlouhá  12,41 km, což představuje přibližně pět hodin pohodlné chůze s pečlivým prostudováním popisovaných témat na jednotlivých panelech, a s prohlídkou všech zajímavostí včetně zastávek na odpočinek a občerstvení.
Vzdálenosti mezi jednotlivými informačními panely se pohybují od 100 do 1600  m.
Nadmořská výška zastávek se pohybuje od 348 nad mořem (výchozí a koncový bod u nákupního střediska) k nejnižšímu místu 209 m n. m. (odbočka na Stradonice – panel 10),  obě ve výškovém systému Balt po vyrovnání, což představuje převýšení 141 m s průměrem  -2,6 % (panel 1 - 10) a  2,2 % (panel 10 - 1). V jednotlivých úsecích je nejvyšší převýšení mezi Boženinou studánkou a Oldřichovým dubem - 9,0 %.
Z důvodu pohodlnějšího absolvování celého okruhu  doporučujeme projít naučnou stezku ve směru číslování panelů od č. 1 k č. 20 (po vyznačené trase Peruc – Chrastín – Peruc /cukrovar/ - Débeř – Peruc).
Pokud by se nějaký následně popisovaný úsek cesty zdál někomu příliš náročný, bude v části navigace na panelu upozornění na náhradní, méně náročnou neznačenou cestu s návratem na původní trasu.

1.2  Popis trasy Naučné stezky Perucko

Panel č. 1 se nachází v Peruci před nákupním střediskem poblíž turistického rozcestníku červené a modré turistické značky, které vedou od nádraží ČD (nadmořská výška 350 m). Od úvodního panelu vede stezka po modré turistické značce Komenského ulicí k základní škole, kde odbočuje vlevo do ulice Poustka a dále na náměstí Emila Filly. Zde se před oploceným parčíkem nachází - panel č. 2. V parčíku je památník obětem 1. světové války. Dále stezka pokračuje směrem do zámeckého parku, kde je hned za vstupní branou před vchodem do Pamětní síně Emila Filly umístěn - panel č. 3, a po dalších 150 m v blízkosti Muzea české vesnice - panel č. 4. Potom pokračuje stezka po parkové cestě podél severního křídla zámku okolo mateřské školky a bývalého pivovaru k Boženině studánce – panel č. 5. Ta je schovaná vlevo od východu ze zámecké zahrady za vysokým domem. Od studánky, kde se stezka vrací k modré turistické značce, pokračujeme dolů s kopce místní komunikací (Oldřichova ulice) okolo budovy Radnice (dnes úřad městyse) směrem k tisíciletému Oldřichovu dubu, který statečně přežívá vlivy současnosti v nadmořské výšce 290 m - panel č. 6.
Dále se držíme modré turistické značky, po které dojdeme až do Chrastína - od dubu se vrátíme na silnici, přejdeme mostek přes potůček a dáme se vpravo po asfaltové silnici Slavětín – Peruc do mírného svahu a po 400 m na křižovatce odbočíme vlevo na lesní cestu, která nás podél lesa dovede k Ořechové aleji, na jejímž začátku je umístěn - panel č. 7. Na konci Ořechové aleje začíná les Modřínovou alejí, která nás  (přes 50 m průsek plynovodu)  dovede po 1100 m ke Krásné vyhlídce – panel č. 8. A zde, pokud budete mít štěstí na počasí, se vám před zraky rozprostře taková nádhera, že se vám odtud nebude chtít odejít …Tady doporučujeme delší zastávku spojenou s posezením (a svačinou) v pěkném altánu s vyhlídkou na České středohoří.
Do osady Chrastín pokračujeme (1600 m) střídavě po cestě lesem, potom podél lesa a zase lesem až do jmenované osady k místní komunikaci, kde odbočíme vlevo. Na rozcestí modré turistické značky, která odbočuje z místní komunikace na lesní cestu vpravo (směrem do osady Horka a městečka Libochovice), je umístěn - panel č. 9. Naše stezka vede dále rovně ze svahu po lesní cestě přes Dolní Chrastín až na rozcestí, kde je odbočka na Stradonice. Zde se nacházíme v nejnižším bodě naší cesty, v nadmořské výšce 209 m - panel č. 10.  Po přečtení panelu odbočíme vlevo na údolní asfaltovou cestu a vydáme se proti proudu Débeřského potoka.  Po 500 m dojdeme ke Stradonickému rybníku, kde je na hrázi umístěn - panel č. 11.
Po dalších 1200 m asfaltovou cestou se dostaneme k odbočce na Čertovu lávku - panel č. 12. Zde stezka pokračuje náročnějším lesním terénem přes mostek poblíž zaniklé Čertovy lávky (zvolit schůdnější trasu), dále cestou podél potoka, okolo obnovené Podkovy, a po hrázi před 300 lety zaniklého rybníka až k plynovodu - panel č. 13. Budeme míjet vlevo od cesty studánku, která zde připomíná malé lázně s železitou vodou z 19. století. Vodu ochutnejte, je pitná a dobrá - panel č. 14. Od studánky vede trasa stezky do mírného svahu lesní cestou až zpět k asfaltové cestě, na které odbočíme vlevo a po 50 m vpravo na lesní pěšinu, která nás dovede až k místu, ze kterého uvidíme na Mlýnský rybník a místní koupaliště – zde se nachází - panel č. 15. Jdeme dále až na lesní cestu vedle potoka, ze které odbočíme po 150 m vpravo přes lávku ke vchodu  do Kempu Peruc (původní název Kosmík).  Zde dříve stával cukrovar - panel č. 16.
Od kempu (bývalého cukrovaru) se vydáme vlevo po asfaltové silnici směr Peruc a po 70 m za mostkem přes vozovku odbočíme vpravo na štěrkovou cestu, která nás po 200 m dovede před lom bývalé pískovny na hráz rybníka Majlant - panel č. 17. Po této cestě dále dojdeme po 1200 m k osadě Débeř, zde se napojíme na červenou turistickou značku v nadmořské výšce 310 m - panel č. 18, která nás dovede až k bývalé vodárně - panel č. 19. Po červené turistické značce pokračujeme od vodárny 150 m po asfaltové komunikaci, kde odbočíme vlevo do svahu na lesní cestu a po 800 m je umístěna poslední zastávka naší naučné stezky -  Makala - panel č. 20. Po lesní cestě dále pokračujeme až do koncového (výchozího) bodu.
Ing. Zdeněk Plachý

8.3 Kamenný herbář perucký
PANEL č. 9
9.1 Vznik a historie osady Chrastín
9.2 Kterak chytali v Chrastíně bažanty…
9.3 Odkaz na vyhlídku Stradonka
12.3 Podkova – pověst
PANEL č. 13
13.1 Produktovody v Débeřském údolí
13.2 Perucká rokle – záchranné akce (transfery)
PANEL č. 14
14.1 Macův důl – původ názvu
14.2 Lázně v Macově dole
14.3 Památník Františka de Paula Antonína Thuna
14.4 Příroda v okolí studánky V Lázních
PANEL č. 15
15.1 Mlýnský rybník („Mlejňák“)
15.2 Okolí Mlýnského rybníka
20.1 Na Makalech – původ názvu
20.2 Makala – les
20.3 Jmelí bílé – užití, pověry a mýty

Naučná stezka Perucko byla dokončena 24. 4. 2011.
Helena Halamová

Naučná stezka Perucko 1 - 20

< Předch.

Kalendář

Ukliďme Česko

Info weby

InfoČesko.cz-Projekt cestovního ruchu o České republice. Poznávání, aktivní dovolená a relaxace. Ubytování, zajímavosti, lyžování...