Louňáci v poslední době jezdí zahrát do Prahy hudbu, kterou tam není možné jen tak slyšet. Není to ani pop, ani rock, ani punk, ani skvělá klasická mizika a už vůbec ne dechovka.
Za více než 100 let, co se natáčejí filmy, vzniklo mnoho výborných děl. A to nejen zvukovách barevných, ale i černobílých i němých. K těm kdysi hrávala živá hudba, často jen klavírista pod plátněm. A dnes se ke starým filmům vrací současní muzikanti. Celý projekt táhne Pavel Straka z Památníku Terezín (bývalý známý Louňák) a vyjímečný lounský saxofonista Jan Grunt. Ti jž přes dva roky spolupracují při akcích v lounské Židovské pohřební síni. A vloni se vrhli právě na staré klasické filmy.
Azyl v Praze získali v pražské čajovně Rybanaruby, poblíž Náměstí Jiřího z Poděbrat na Vinohradech. V prosinci s Honzou přijel i Voytus, hráč na straý, ale v současnosti zmodernizovaný Theremin a v Praze se k nim přidali tamní muzikanti. Saxofonisté Jan Grunt a Mikoláš Chadima, basklarinetista Michal Hrubý, kytarista Jaroslav Svoboda (jinak Traband) a kytarista a hráč na teremin Vojtěch Petržilka doprovodili klasický snímek Pád domu Usherů filmařského impresionisty Jeana Epsteina (Krásná Niverňanka, Glace trois faces) kombinací freejazzově-noiseových improvizací. Ve sklepní cihlové čajovně hororový snímek s užasnými volnými imrovizacemi všech muzikantů vyzněl tajemně a úžasně.
FOTO z čajovny
K dalšímu programu vyjel koncem ledna z Loun pouze Honza Grunt, kterého ale doprovodil Radek (Napalmex) z Mostu. V Praze se k těmto dvěma muzikantům připojil Vlasta Matoušek, do přehrávače se založil fil Harakiri a mohlo se začít. Vlastislav Matoušek (japonská flétna šakuhači),Jan Grunt (saxofon) a Napalmex (hluky) doprovodili improvizovanou hudbou na pomezí jazzu, noisu, japonské klasické a evropské soudobé vážné hudby raný snímek Fritze Langa (Metropolis, Nibelungové, M) Harakiri (1919), který je adaptací námětu Pucciniho opery Madame Butterfly. Podobně jako Lang a Puccini v 1. čtvrtině 20. století představili svou představu o Japonsku, tak duo Matoušek – Grunt vytvořili po stu letech svůj vlastní obraz o klasickém Japonsku moderními hudebními prostředky 21. století. Opět byl film v doprovodu třech improvizujících muzikantů neobyčejným zažitkem. A není to imporvizace připravená, většinou film viví poprvé.
FOTO z čajovny a tentokráte i se zvukem
VIDEO z čajovny
A další akce se připravují. Mimo akcí v Litoměřicích, Lounech a jinde opět v pražském klubu Rybanaruby doprovodí 8. dubna čtyři muzikanti, včetně Honzy Grunta, japonský snímek Rojo no reikon (Duše na cestě, 1921).
|