Skutečně od té doby, co jsem důchodce a mám plno času, tak nic nestíhám. Začnu stírat dluh akcí z prvé poloviny dubna, křtem nové desky LP a 5P.
Už 13.dubna jsem se vydal na pozvání kamarádů do Prahy, kde v Malostranské besedě křtil své nové album Luboš Pospíšil se svojí zmlazenou kapelou 5P. Počasí bylo k ničemu, ale koncert úžasný. Luboš hrál a zpíval jako mladík, stejně tak Bohouš a "mladíci" Martin, Ondra i naše Pájinka udivovali Pražáky svým perfektním hudebním projevem. Pájinka si dokonce sólově zazpívala za jistou Janis Joplin. Překvapivý byl kmotr Honza Haubert od Visáčů, ktarý si spolu s celou kapelou LP a 5P zazpívai Známku punku. Přijela se podívat i Pájina maminka a já měl perfektní dovoz až domů.
FOTO z Malostranské beseda
a ještě jednou pár FOTEK v černo-bílém.
A co nám o novém albu napsal Ondra si můžete přečíst zde:
Tisková
zpráva: Luboš Pospíšil a 5P – nové řadové
cd vychází 13. 4.
Matador
české hudební scény s hlasem, který
si nespletete, nedávno vstoupil mezi šedesátníky.
Jakoby ale nebylo šedesát jako šedesát. Místo
aby se Luboš Pospíšil a 5P pohodlně vezli na vlně
úspěšného narozeninového turné
korunovaného vyprodaným koncertem v pražské
Akropoli, připravili řadovou desku z čerstvého
materiálu. Album nazvané Chutnáš po cizím
ovoci vyšlo ve středu 13. dubna a bylo pokřťěno v pražské
Malostranské besedě a představeno v následujíci koncertní šňůře.
Chutnáš
po cizím ovoci
Nové
písničky vznikly jakoby mimochodem v průběhu roku
2010, paralelně s pilným koncertováním
v rámci turné „60“. O hudbu se již tradičně
podělili dva veteráni v sestavě Luboš Pospíšil
a Bohumil Zatloukal za vydatného aranžérského
přispění mladších členů kapely. Dvorní
mistr slova Pavel Šrut tentokrát figuruje „pouze“
pětkrát, po dlouhých dvaceti letech se znovu přihlásil
o slovo někdejší člen 5P a jeden z nejvytíženějších
českých textařů Jan Sahara Hedl. O zbylé
texty se podělili klávesista současných 5P Ondřej
Fencl, krkonošský trubadúr Pepa Lábus a
v jednom případě také Pospíšil sám.
Album
překvapí svěžím zvukem, který má na
svědomí jeden z nejtalentovanějších
sound-engineerů (a kytaristů) současnosti, devětadvacetiletý
Lukáš Martinek. Do prvotřídně vybaveného
studia Svárov se s ním 5P zavřeli téměř
na měsíc a v tvůrčí atmosféře společně
docílili velmi přirozeného výsledku.
Nikdy,
Zátiší s dívkou a jestřábem
a Vznikla zem jsou typické „zatloukalovské“
balady se silnou melodickou linkou a epickou atmosférou.
Bigbítovou tvář nastavuje vypalovačka Nenápadné
teď, jiný Saharův text Stále jsme to my
oblékli 5P do aranže s přesahy až někam do
americké garáže. Latinsko-americkou příměs má
rozverná Chutnáš po cizím ovoci ,
houpavýObsidián a vlastně i vzpomínka na
dávné doby a jediná starší písnička
na cd Šlapala k ránu chodník. 5P ji v roce
1984 natočili jako svůj vůbec první singl s nuceně
pozměněným textem, nyní vychází ve
„správné“ verzi a přearanžovaná tak, že
rozdíl čtvrtstoletí nehraje roli. Pop-rockově cinká
Srpnový prstoklad a zadumaná Žena ledová,
experiment a odvážný krok do neznáma je
atmosférická „pospíšilovina“ Na útěku
se světaznalým Šrutovým textem o tom, že
„nejkrásnější bývají na útěku
od muže, lehounce přiopilé“.
Od
minulého alba Příznaky lásky se 5P sehráli,
zjistili, co jim sluší a kam je to táhne. Z leckdy
plamenných diskusí nakonec vyrostlo album, které
má všechno, co je charakteristické pro osobnost Luboše
Pospíšila a ještě něco navíc. Naléhavý
vokál protagonistův, typickou kytarovou práci a tón
Bohumila Zatloukala, ale i košatou rytmiku, joplinkovský
vokál Páji Táboříkové, důmyslnou
baskytaru Martina Štece, klávesovou rozmanitost a kytarový
vklad Ondřeje Fencla (podstatná část klavírních
partů byla nahrána na koncertní křídlo)...
Celkový
ráz desky je akustičtější než dřív…
ostatně, do hry vstoupí i hostující smyčcový
kvartet. Na vytváření aranžmá se podíleli
všichni 5P rovným dílem a je to znát.
Lukáš Martinek se svými leckdy svéhlavými,
ale ve finále účelnými nápady navíc
představoval nový prvek, jakési zrcadlo vytvářející
ve studiu jiskřivou atmosféru. To třeba když dorazil se
saxofonem maestro Petr Venkrbec, který se nejprve
roztesknil v baladě Vznikla zem, aby následně
mazácky zaexperimentoval (Na útěku).
Přispěl-li
Pavel Šrut „jen“ pěti texty, potom lze všech pět označit za
jeho vrcholné kusy. Švihák Sahara Hedl pak, jak je
jeho zvykem, ledabyle načrtl dva texty, z nichž kouká
život sám a jakoby náhodou obsahují obraty,
kterých se jiní textaři nedožijí za celý
život.
Zpívající
Luboš Pospíšil nad tím vším rozkvetl, nová
deska 5P zkrátka chutná po čerstvém ovoci. A to
včetně moderního obalu z dílny Vráti Horčíka
s rozvernými fotografiemi Áji Dvořáčkové
uvnitř.
A
jak že to bylo před čtyřmi lety? Luboš a jeho letitý
spolupracovník Bohumil Zatloukal (ex-Hudba Praha) se po
vzoru Radima Hladíka obklopili mladými muzikanty a pod
obnovenou značkou 5P připravili nový repertoár.
Jako vždy v kooperaci s jedním z nejosobitějších
českých básníků Pavlem Šrutem, jehož
inspirační studna je zřejmě bezedná. Luboš Pospíšil
navázal na to nejlepší ze své bezmála
čtyřicetileté hudební kariéry, do kapely se
vrátily klávesy (Ondřej Fencl), což umožnilo
oprášení nejednoho dávného fláku,
za bicí usedla hvězda mezi tuzemskými bubenicemi
Pája Táboříková, rytmiku dotvořil
prvotřídní baskytarista z Nebřenského
Vltavy Martin Štec. Generační bariéry
rozmetala hned první společná zkouška a od té
doby „to jede“, byť některé písně jsou starší
než někteří účinkující muzikanti. A
možná právě proto.
|