25.1.2006
Takže jak jsem slíbil zde je ohlédnutí druhé. Psal se rok 1932 a pan Šlik se rozhodl uskutečnit v červenci jízdu až na konec republiky. Dnes je to asi Jablunkov, my jsme se učili Čierná pri Čope ale před válkou to byla podkarpatská Jasina.
Za podpory přátel a rodiny si zubní technik pan Bohumil Šlik připravil svoji JAWU 500 s poznávací značkou 0-XXIV-446, domluvil se se studentem Mírou Schröderem aby mu dělal tandemistu, vypracoval plán trasy a Startovní list (2.strana) a 15. července bylo vše nachystáno k odjezdu.
K jízdě kolem republiky, jejímž nejvýchodnějším bodem byla Jasina. Svoji JAWU navíc vyzdobil nápisy, přes světlomet byla páska oznamující že jede KOLEM REPUBLIKY a na trubkových předních vidlicích krásný slogan zprava NEJEZDI DO CIZINY - a zleva POZNEJ SVOJI VLAST ! . Chyběla již jen společná fotka s přáteli a 16. července ve 4 hodiny ráno vyrazila posádka na svoji dlouhou cestu. Odjezd potvrdil razítkem a podpisem obecní tajemník Noha, tachometr ukazoval 13 728 km.. Průběh cesty dokumentují další ověřené zápisy a fotografie. Ty ukazují, že se pan šlik již odpoledne zastavil u větrných mlýnů ve Slezku a třineckých železáren . Do cíle prvního dne, slovenské Žiliny, dojeli oba přátelé 16.VII. ve 20.15 hodin večer. Přespali v hotelu Astoria a ráno v 5:20 h. pokračovali v cestě.
Údolím Váhu se dostali až pod Tatry a těsně před polednem vyjeli dokonce až ke Štrbskému plesu a do Tatranské Lomnice. Pod Tatrami je postihl i prvý defekt pneumatiky , které na silnicích té doby byly asi běžné. Po opravě pan Šlik s tandemistou Mírou pokračovali na východ a 17.VII. večer se ve 20:45 objevilo v Plánu trasy razítko hotelu Zlatý býk z Michalovců. Uctyhodný výkon za dva dny, po dlážděných a prašných silnicích ujet z Peruce až sem, na východní Slovensko. A ještě cestou zastavovat na zajímavých místech, fotit a opravovat motocykl. Někdo jiný by si odpočinul, ale naši motocyklisté pokračovali ráno v 8 hodin dál. Deset minut po poledni dojeli do podkarpatského Zňacova, kde si ale museli po malé havárii odpočinout . Využili toho k prohlídce místních chýší a poznání tamních poměrů. Ihned další den v 6 hodin vyjeli k nejvýchodnějšímu bodu trasy do Jasiny. Defektů ale přibývalo a v Buštině lepili již podvacáté. Ve 4 hodiny odpoledne 19.července 1932 byli v cíli prvé části cesty v Jasině . Ano, pouhých 84 hodin včetně všech zastávek a zdržení trvala cesta dvou odvážných motorkářů z Peruce přes celou republiku. Po hodině pokračovali dál, minuli rumunské hranice (ano, v té době Československo sousedilo s Rumunským královstvím) a ve 20 hodin se ubytovali ve Slatiňanských Dolech.
Cestou domů projeli slovenskou Moldavou (20.VII. v 19:45), Trnavou (21.VII. v 19:35) a den odpočinku prožili ve Stupavě (22.VII. v 10:00). 23.července přejeli odpoledne na českou stranu do Hodonína a druhý den ve 4 hodiny ráno vyjeli na poslední část cesty. Na Peruci se pozdravili s rodinami a přáteli v 18 hodin 24.července 1932. Tachometr se zastavil na 16 169 km, takž Pan Šlik se svým spolujezdcem na české Jawě 500 ujeli 2441 km. Velá cesta trvala 8 dní a 14 hodin, což je úředně potvrzeno. Jistě si pan Bohumil Šlik i jeho tandemista Míra Schröder zaslouží náš obdiv.
I o této jízdě informoval dobový motocyklový časopis JAWA ve svém 6, čísle z roku 1934.
Všechny fotky z jízdy si můžete prohlédnout zde . Každý snímek jsem doplnil originální popiskou z alba.
Prvý článek Peručtí motorkáři 1
Doplněk
|